Michiels grootvader, Wout van den Boom, zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet. Carola, dochter van de Joodse fabrikant De Haas, zat bij hem ondergedoken. Michiel: “Na het einde van de oorlog besloot mijn opa een bezoek te brengen aan Wierden om te zien wat er nog van hun fabriek in olie en vetten over was. De voorraden en administratie waren verdwenen, en het gebouw stond volledig leeg.”
De meeste leden van de familie De Haas hadden de oorlog niet overleefd en Carola had geen behoefte nog iets met de zaak te doen. In overleg met haar startte Wout het bedrijf weer op. De volgende jaren maakte hij een enorm succes van Kroon-Oil, zoals het bedrijf inmiddels heette. Anno nu heeft Kroon-Oil meer dan 200 medewerkers en worden hun olie- en smeermiddelen over de hele wereld verkocht.
Kans pakken
Michiel denkt dat hij zijn ‘ondernemers-DNA’ van zijn opa heeft. “Alle facetten van bedrijfsvoering kreeg ik al van jongs af aan mee. Ik heb altijd gezegd: ik wil zelf eens in de positie komen dat ik als eigenaar van een bedrijf aan de touwtjes trek. Toen de kans zich voordeed, greep ik die met beide handen aan.”
Maar voor we op de zaken vooruitlopen, beschrijven we Michiels eerste stappen als professional. Na een studie Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven en een Marketing-Master in Singapore, deed Michiel zijn eerste ervaring in het bedrijfsleven op als consultant.
Missing link CRM
“Ik wilde bij bedrijven rondsnuffelen,” blikt Michiel terug. “Ik wilde bij heel veel ondernemingen binnenstappen om te kijken hoe het er daar aan toe ging en wat ik daarvan vond.”
Met name zijn rol als business consultant bij een ERP-reseller vormde zijn visie op CRM. Hij ontdekte dat ERP-systemen niet snel en wendbaar genoeg waren om er bedrijfsprocessen op een goede manier mee in te richten. De missing link had Michiel al snel ontdekt: CRM-oplossingen, die wél continu in beweging waren en door een ERP-integratie toegevoegde waarde konden bieden aan klanten.
Volgens Michiel is CRM zo’n goede aanvulling op punten waarin ERP tekort schiet, doordat de CRM-markt zich continu ontwikkelt. “CRM moet zich elk jaar weer aanpassen aan de buitenwereld die verandert: zonder de flexibiliteit van een zich steeds ontwikkelende CRM-oplossing komt je fabriek tot stilstand,” waarschuwt de directeur.
Langetermijnsamenwerkingen
De dynamiek in de CRM-wereld sprak Michiel erg aan en in 2008 stapte hij over naar Bluedesk CRM, aanvankelijk als consultant en projectmanager. In 2011 kreeg hij de kans dit bedrijf, samen met collega Lars Spruijt, over te nemen. Als ‘boutique’ CRM-implementatiepartner legde het tweemanschap vanaf het begin de nadruk op langetermijnsamenwerkingen. “Sommige klanten hebben we al sinds 2004 of 2005. We zijn vooral geïnteresseerd in partijen die vooruitstrevend zijn, die gestructureerd willen werken, die inzicht willen hebben in hun klantdata en die klantgericht willen werken.”
CRM ziet Michiel als de ruggengraat van deze bedrijven. “In de CRM-oplossing komen de kerndata van klanten, leveranciers, prospects et cetera te staan. Daar ontstaat je 360-gradenbeeld, dat nodig is om klantgericht te werken, en zodoende heeft CRM dus een centrale plek in de organisatie.”
Van kappersproducten tot keukenbladen
De directeur-eigenaar merkte al snel hoe goed deze visie aansloot op de manier waarop productiebedrijven werken; die moeten namelijk overzicht houden over een hele keten van leveranciers, klanten en partners. Sinds de non-profit klanten zijn ondergebracht bij een nieuw bedrijf, Blueforce, focust Bluedesk CRM zich nog sterker op de maakindustrie.
Het hart van de 45-jarige directeur gaat sneller kloppen van deze branche. “Of het nu een meubelstuk, keukenblad, kappersproduct of zaden zijn – als er iets wordt gemaakt, vinden we dat heel gaaf en kunnen we daar onze expertise op kwijt.”
Wil je weten hoe Michiel ook jouw maakbedrijf verder kan helpen? Neem direct contact met hem op!

