Leolux is al decennialang een vaste waarde in het Europese design. Dankzij continue vernieuwing in zowel de collectie als de productiemethoden blijft het bedrijf zich ontwikkelen. Tegenwoordig speelt CRM daar een belangrijke rol in.
Liefhebbers van een mooi interieur kijken altijd hun ogen uit in het Experience Center van Leolux in Breukelen. Op een ruimte van ruim 3500 m² kunnen ze de nieuwste collecties designmeubelen bekijken. Het zijn niet zomaar mooie meubelen: Leolux is internationaal bekend en mag zijn creaties tonen op prestigieuze beurzen als de Milan Design Week.
In het Experience Center mogen klanten het meubelstuk waar ze verliefd op worden geheel aan hun wensen laten aanpassen. Of het nu gaat om de stof, de kleuren, de maatvoering of de zithoogte – de interieurspecialisten stellen een Leolux-, Pode- of Évidence-product op maat samen.
Van offerte tot fabriek
De specialist in het Experience Center verwerkt deze wensen tot een offerte in Aurea CRM. In dit systeem wordt de klant vervolgens gekoppeld aan een Leolux-dealer uit de buurt, zodat de levering van het meubelstuk verder lokaal kan worden afgewikkeld.
Zodra een offerte is goedgekeurd, wordt deze direct doorgeschoten naar het ERP-systeem, dat automatisch de bijbehorende productieorders genereert. Medewerkers in de fabriek kunnen vervolgens precies zien wat er van hen verwacht wordt: welke producten ze moeten maken, in welke volgorde en met welke specificaties.
Dankzij deze gestroomlijnde koppeling tussen verkoop en productie ontstaat er geen miscommunicatie of dubbel werk. Ook de facturering verloopt via het ERP-systeem, waardoor alle gegevens consistent blijven en het financiële proces soepel doorloopt.
Meedenken over de lange termijn
Bluedesk CRM ondersteunt Leolux al sinds 2014 bij de inzet van Aurea CRM. De werkzaamheden lopen uiteen van meedenken over procesverbeteringen tot het oplossen van ad hoc uitdagingen. “Omdat Bluedesk CRM ons langzamerhand heel goed kent, denken ze ook mee over de lange termijn,” vertelt John Stikkelbroeck, Teamleider ICT bij Leolux. “Welke projecten zouden bijvoorbeeld voor ons relevant zijn? Daarin geven ze ook adviezen.”
Wat John vooral zoekt in een CRM-partner? Ze moeten de maakindustrie kennen, inclusief alle kansen en uitdagingen. Als voorbeeld noemt hij Sales Manager Arthur Loman, iemand die de wereld van de productiebedrijven uit persoonlijke ervaring kent. “Ik zoek echt naar bedrijven die bij ons in de branche actief zijn, zodat ze weten waarover ze het hebben.”
Aansluiten van het salesteam
Niet alleen het Experience Center heeft baat bij een goed draaiende CRM-oplosing. Ook medewerkers van de serviceafdeling – die bij de gelukkige bezitters van een Leolux-meubel aan huis komen om herstelwerkzaamheden te verrichten – werken op basis van informatie vanuit Aurea CRM. Al naar gelang de voorkeur van een buitendienst servicemedewerker, verwerkt die de werkbonnen meteen op de iPad of later op de laptop.
De volgende stap die Leolux en Bluedesk CRM samen gaan zetten, is de aansluiting van het salesteam op de CRM-oplossing. Inside sales werkt er al mee maar de buitendienst nog niet. John weet nu al welke voordelen dat gaat opleveren: “Korte lijnen, eenduidige informatie en efficiencywinst.”

